zaterdag 8 mei 2010

Edito Transcom Info mei 2010 : Crisisfobie

Elke avond probeer ik me te vermannen bij het aanzetten van het televisietoestel. Elke avond wil ik het journaal bekijken, maar word ik overvallen door een vreemde soort angst. Ik probeer het te verdringen, maar ik vrees dat ik lijd aan crisisfobie. Omdat het woord nog niet in Van Dale staat probeer ik er zelf maar een definitie aan te geven: een angst veroorzaakt door een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat je op het punt staat een woord te horen of te lezen dat eindigt op -crisis. Laat ons even het rijtje afgaan: het begon met een kredietcrisis, die overging in een financiële crisis en uitmondde in een economische crisis. Gedurende twee jaar werden we overspoeld door deze termen en net wanneer het dieptepunt voorbij is en we uit het diep dal aan het klimmen zijn, komt als een deus ex machina de Griekse schuldencrisis aankloppen. Een crisis die ons met de neus op de feiten drukt, die ons waarschuwt dat een land niet meer zelf beslist over het sociaal overleg dat zich binnen zijn grenzen afspeelt. Het waren immers de buitenlandse kredietverstrekkers die Griekenland zware voorwaarden oplegden. Sociale verworvenheden werden er teruggeschroefd zonder sociaal overleg. Is dit het begin van een Europese sociale crisis? Enkele landen zitten immers al in de wachtkamer. Portugal en Spanje doen er alles aan om aan een obligatiecrisis te ontsnappen. En België? België grossiert in crisissen, maar dan op een totaal ander terrein: institutionele crisis, regeringscrisis, regimecrisis en door het arrest van het Grondwettelijk Hof uit 2003 volgt door het ongrondwettelijk karakter van de kieskring BHV in juni waarschijnlijk nog een verkiezingscrisis. We kunnen alleen maar hopen dat de politici zeer snel uit de huidige impasse geraken zodat ze zich zo vlug mogelijk op de sociale en economische uitdagingen kunnen storten. Misschien kan een grotere Belgische crisis dan nog worden afgewend. Zoveel verschillende crisissen in deze korte edito…Ik hoop dat u niet besmet werd met mijn crisisfobie. En dan hebben we het nog niet gehad over de klimaatcrisis...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten