zondag 8 augustus 2010

42e ITF Congres : sectievergadering binnenvaart

Gisteren was het de beurt aan de sectie binnenvaart om hun eigen actieprogramma en hun accenten van het mondiale vakbondsgebeuren te bespreken.
Met de vertegenwoordigers uit meer dan vijftig landen werden de problemen besproken waarmee deze sector geconfronteerd wordt.




Algauw kwamen we terecht bij de mondiale spelers en hun (a)sociaal beleid in het Zuid-Amerikaans continent. Vooral SMIT werd op de korrel genomen. Misschien op het eerste zicht ver van ons bed maar als je weet dat Boskalis (aandeelhouder SMIT international) een Nederlandse onderneming is dan komt de globalisering zeer kortbij. Bovendien is Smit ook de enige aandeelhouder van de Unie van Reddings en Sleepdiensten (URS): de Belgische sleepdiensten en veruit de grootste binnenvaartonderneming in ons land welke actief is in alle Vlaamse havens en honderden mensen tewerk stelt.
Vandaar dat wij vanuit Nederland en België dit dossier van zeer nabij volgen.
Om enig idee van de het beleid van Smit te krijgen vertalen wij hierbij de resolutie welke door diverse Zuid-Amerikaanse landen is voorgedragen en door de binnenvaartsectie is goedgekeurd.


Verklaring van Mexico


De vakbonden van Argentinië, Brazilië, Panama en Uruguay klagen de bewuste politiek van economische dumping en de vernietiging van de plaatselijke ondernemingen aan door het bedrijf SMIT INTERNATIONAAL (BOSKALIS). Het wenst op deze wijze een monopolie op te bouwen en de plaatselijke markt te beschadigen en te breken alsook de kosten te verhogen in die landen waar SMIT INTERNATIONAAL zich vestigt.

Hun strategie bestaat erin om hun diensten aan verlieslatende prijzen aan te bieden. Door deze prijszetting komen de lokale bedrijven door deze onwettelijke en oneerlijke praktijken in moeilijkheden.

Bovendien verkrachten ze de Internationale Conventies en nationale sociale wetten die de maximale dagprestatie en de rustdagen regelen. De bemanning wordt verplicht opeenvolgende ploegen te presteren zonder reglementaire en noodzakelijke rusttijd. Ze worden blootgesteld aan stress en vermoeidheid die de fysieke en mentale integriteit van de bemanning en ook de scheepvaart in gevaar brengen.

Het bedrijf is antisyndicaal, negeert en verkracht de rechten en de collectieve akkoorden, het is intolerant zodat in de meeste gevallen stakingen worden uitgeroepen. 


Wij zullen het niet nalaten om zowel in de Ondernemingsraad in België als in de Europese ondernemingsraad het asociale en antisyndicale beleid van SMIT aan te klagen. Voor ACV transcom is het vanzelfsprekend om onze solidariteit over alle grenzen heen te betuigen.
Om deze solidariteit nog meer concrete vorm te kunnen geven willen we ook nog melden dat het jongerenmandaat vanuit de binnenvaart voor het jongerenbestuur door ACV Transcom zal worden ingevuld. Wij zijn enerzijds ontzettend trots voor het verkrijgen van dit vertrouwen uit zoveel landen en anderzijds zijn we er ons van bewust dat dit mandaat een grote uitdaging zal betekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten